Dias da semana

Umha das pegadas mais originais que deixou o período suevo na língua galego-portuguesa tem a ver com um clérigo chamado Martinho de Dúmio. Caraterizou-se pola sua ortodoxia cristá, que chegou ao ponto de questionar os nomes dos dias da semana por terem estes umha base pagá, na verdade, romana:

  • Lunae dies (Dia da Lua),
  • Martis dies (Dia de Marte),
  • Mercurii dies (Dia de Mercúrio),
  • Jovis dies (Dia de Júpiter) ,
  • Veneris dies (Dia de Vénus),
  • Saturni dies (Dia de Saturno) e
  • Solis dies (Dia do Sol).

Vai ser Martinho de Dúmio o primeiro a utilizar um sistema de base eclesiástica: Feria secunda, Feria tertia, Feria quarta, Feria quinta, Feria sexta, Sabbatum (do hebreu Xabbat), Dominica Dies (Dia do Senhor). Era na verdade um sistema numérico, onde se começava a contar a semana a partir do domingo, dia em que decorria a feira e assim até chegar ao sábado, o último dia da semana.

Este sistema foi o comum no Reino da Galiza. Com o avanço da língua para sul, tornou-se o sistema de toda a faixa ocidental da península. Hoje é a única forma de nomear os dias em Portugal e no Brasil e umha das maiores originalidades da nossa língua.

Repara no quadro com a palavra Segunda-feira redigida em diferentes línguas:

Latim: Dies Lunae Alemao: Montag Bretom: Dilun
Catalám: Diluns Escocês: Monanday Irlandês: Luan
Castelhano: Lunes Inglês: Monday Eslovaco: Pondelok
Italiano: Lunedi Neerlandês: Maandag Polaco: Poniedziałek
Filipino: Lunes Finlandês: Maanatai

Ora, que se passou na Galiza?

«Os días da semana desínanse da seguinte maneira: lus, martes, carta feira,quinta feira, sesta feira, sábado e domingo. En algús escritores temos visto que a carta, quinta e sesta feira, súplena coas palabras mércoles, xoves, vernes»

Lugrís Freire, Gramática do Idioma Galego (1922), p. 117.



O filme acima, realizado pola Gentalha do Pichel, mostra como as formas tradicionais (segunda-feira, terça-feira, quarta-feira, quinta-feira e sexta-feira) continuam vivas do norte ao sul da Galiza, ainda que só entre as pessoas mais velhas das nossas comarcas. O título do filme, Quarta-feira Logo Vem, evoca umha copla que ainda é reconhecida por muitas pessoas que já deixaram de usar estas fórmulas no dia-a-dia.

QR Code
QR Code pt_agal:teoria:dias_da_semana (generated for current page)